DURATA DE IMPLEMENTARE A PROIECTULUI DE INVESTIȚII
Perioada de implementare a proiectului nu poate depăși 31.12.2029.
Perioada de durabilitate a proiectului este de 5 ani de la efectuarea plății finale în cadrul proiectului.
CRITERII DE ELIGIBILITATE
Pentru a fi eligibil, solicitantul finanțării trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:
1. se încadrează în categoria solicitanților eligibili:
- Autorități publice locale: Unități Administrativ Teritoriale din cadrul Regiunii Vest: UAT municipii reședință de județ, UAT municipii și orașe;
- Parteneriate între unități administrativ-teritoriale municipii reședință de județ, municipii sau orașe din cadrul Regiunii Vest obligatoriu în calitate de lider de parteneriat, și UAT județ, UAT comună/e din zona de intervenție definită în cadrul SIDU și tratată în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă și alte UAT municipii și/sau orașe din cadrul ITI Valea Jiului;
2. are capacitatea financiară de a asigura contribuția proprie, cheltuielile neeligibile ale proiectului (dacă este cazul);
3. nu are obligații de plată nete neachitate în termen către bugetul de stat, respectiv cel local.
Locația de implementare a proiectului este în mediul urban sau în zona de intervenție definită în cadrul SIDU sau PMUD.
CHELTUIELI ELIGIBILE:
Se finanțează următoarele tipuri de proiecte/ activități eligibile:
A. Investiții sistemele de transport public local de călători și sistemele pentru transport alternativ nemotorizat:
a. Construirea, modernizarea, reabilitarea, extinderea infrastructurii de transport urban curate – linii de tramvai și troleibuz;
b. Dezvoltarea și modernizarea infrastructurii pentru transportul nemotorizat: piste de cicliști, trasee pietonale generate exclusiv de investițiile în infrastructura de transport public sau transport alternativ nemotorizat;
c. Achiziționarea materialului rulant;
d. Achiziționarea de troleibuze, autobuze, microbuze de tipul ,,zero emisii” pentru transport urban curat, inclusiv dezvoltarea infrastructurii de combustibili alternativi/stații de încărcare – în conformitate cu Directiva (UE) 2018/2001;
e. Achiziționarea de echipamente, utilaje, instalații necesare pentru exploatarea și întreținerea infrastructurii de transport public și a flotei mijloacelor de transport public;
f. Dezvoltarea sistemelor de bike-sharing, achiziția de biciclete sau a altor mijloace de transport ecologice.
B. Alte activități integrate în cadrul celor specificate la litera A, destinate reducerii emisiilor de CO2 și creșterii calității aerului în zona urbană:
a. Dezvoltarea de sisteme inteligente de transport, e-ticketing, management de trafic, management al flotei;
b. Dezvoltarea unor soluții de organizare a traficului care facilitează circulația eficientă a transportului public, inclusiv măsuri de siguranță rutieră;
c. Dezvoltarea, extinderea, modernizarea, reconfigurarea stațiilor de transport public, inclusiv a stațiilor și conexiunilor inter-modale;
I. stații de transport public local/zonal de călători, de pe traseele de transport public care deservesc municipiul, orașul sau zona de intervenție definită în SIDU și PMUD;
II. stații de transfer intermodal între traseele diferitelor moduri de transport public, de exemplu: tramvai-autobuz, sau între transportul public local și alte moduri de transport;
III. stații capăt de linie dinspre limita administrativă a municipiului, orașului sau zonei de intervenție, ce pot funcționa ca puncte intermodale de transfer al pasagerilor la transportul public local/zonal, cu condiția ca acestea să deservească municipiul sau orașul;
d. Construcția și modernizarea de parcări ,,Park&Ride” în afara centrelor orașelor, care asigură tranziția către transportul public.
În cadrul activităților de mai sus sunt eligibile următoarele tipuri de intervenții:
a. măsuri de siguranță rutieră – road-safety – activitate obligatorie;
b. măsuri de accesibilitate destinate tuturor utilizatorilor, inclusiv persoanele cu nevoi speciale – activitate obligatorie;
c. aliniamente de arbori, apărări de maluri și consolidări de versanți, investiții suplimentare pentru protecția infrastructurii de mobilitate față de efectele generate de condiții meteorologice extreme etc.;
d. elemente de digitalizare în transporturi, de exemplu: aplicații/platforme pentru planificarea călătoriilor, informații despre trasee, localizarea în timp real a mijloacelor de transport, etc.;
e. intersecții cu linii de cale ferată, pasaje, poduri sau intervenții la albiile minore, noduri rutiere, activități eligibile doar în scopul realizării obiectivului proiectului;
f. măsuri conexe (maxim 15% din valoarea totală eligibilă) de tipul:
I. refacerea structurilor rutiere în zonele de racord la infrastructura existentă, a elementelor propuse prin proiect: linie de tramvai, rețea troleibuz, infrastructură pentru combustibil alternativi, piste pentru cicliști etc.;
II. iluminat public;
III. rețele de utilități, inclusiv relocări ale acestora etc.
*Informații elaborate în baza Ghidului specific în forma draft/ consultare publică.