PROGRAMUL NAȚIONAL DE DEZVOLTARE RURALĂ
INTERVENȚIA DR – 23 INVESTIŢII PENTRU PROCESAREA ŞI MARKETINGUL PRODUSELOR AGRICOLE ÎN VEDEREA OBŢINERII UNOR PRODUSE ALIMENTARE ŞI PRODUSE TRANSFORMATE, ALTELE DECÂT CELE PREVĂZUTE ÎN ANEXA 1 A TRATATULUI DE FUNCŢIONARE A UNIUNII EUROPENE
DATA DESCHIDERE APEL: NU A FOST STABILITĂ
CUI SE ADRESEAZĂ
Întreprinderilor care realizează în mediul urban/ rural investiții inițiale sau investiții inițiale în favoarea unei noi activități economice în active corporale şi/ sau necorporale, pentru procesarea și marketingul produselor agricole, în vederea obținerii de produse neagricole în sectoarele de activitate economica eligibile.
FINANȚARE
Ajutorul financiar nerambursabil este de:
- Maxim 10 milioane euro/proiect pentru proiectele de investiții de înființare în sectorul panificaţie (codurile CAEN 1071, 1072 sau 1073);
- Maxim 3 milioane euro/proiect pentru celelalte tipuri de investiții
Rata sprijinului public nerambursabil va fi de maxim 65% din totalul cheltuielilor eligibile conform anexei ”Intensitatea sprijinului acordat pentru investiții inițiale”.
CRITERII DE ELIGIBILITATE A SOLICITANTULUI
Solicitanții eligibili sunt entitățile care îndeplinesc cumulativ următoarele criterii:
- Sunt operatori economici care se încadrează în categoria IMM (microîntreprinderi, întreprinderi mici și mijlocii conform Legii nr.346/2004) sau întreprinderi mari (persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprindere familială, societate în nume colectiv, Societate în comandită simplă, Societate pe acțiuni, Societate în comandită pe acțiuni, Societate cu răspundere limitată, Cooperative agricole, Societăți cooperative, Grup de producători);
- Investiția propusă prin proiect este o investiție inițială (înființarea unei noi unități de producție, extinderea capacității unei unități existente, diversificarea producției, schimbarea fundamentală a procesului general de producție al unei unități existente; înființarea unei noi unități de producție sau diversificarea activității unei unități de producție – o nouă activitate);
- Prezintă documentele doveditoare funcționării obiectivelor existente şi funcționale conform legislației naționale: DSP, DSVSA, Autorității competente de mediu care vor face obiectul lucrărilor de modernizare;
- Prin proiectul depus se vizează prelucrarea materiei prime care face parte din Anexa I la TFUE, in vederea obținerii unor produse alimentare si produse transformate, altele decât cele prevăzute in Anexa I a Tratatului de Funcționare a Uniunii Europene;
- Au domeniul de activitate eligibil autorizat. În cazul înființării unui sediu secundar ori activarea într-un nou domeniu, înregistrarea locului de implementare și a codului CAEN se va face până la momentul acordării ajutorului;
- Au obținut un rezultat din exploatare din bilanțul precedent anului depunerii proiectului pozitiv. In cazul in care au fost înregistrate pierderi în anul anterior depunerii (N-1), se vor verifica rezultatele obținute în cei 2 ani fiscali anteriori (N-2 și N-3);
- Nu au efectuat o relocare către unitate în care urmează să aibă loc investiția inițială pentru care se solicită ajutorul şi nu vor face acest lucru pentru o perioadă de până la 2 ani după finalizarea investiției;
- Nu înregistrează debite la bugetul de stat, respectiv la bugetele locale;
- Nu sunt întreprinderi în dificultate, nu face obiectul unei proceduri de insolvență, executare silită, reorganizare juridică, faliment, închidere, dizolvare, lichidare și nu au activitatea suspendată;
- Asigură surse financiare stabile și suficiente pe tot parcursul implementării proiectului;
- Nu au beneficiat de Programul național INVESTALIM aferent perioadei 2023-2026 pentru aceeași activitate aferentă codului CAEN;
- Nu au debite către AFIR, SAPARD sau FEADR; nu fac subiectul unui ordin de recuperare a unui ajutor financiar nerambursabil.
CHELTUIELI ELIGIBILE
Finanțarea va fi acordată pentru investiții conform următoarei liste indicative a cheltuielilor eligibile:
- Construcția de clădiri, instalații, utilaje şi echipamente identificate ca necesare prin Studiul de fezabilitate/Cererea de finanțare, extinderea, modernizarea și dotarea clădirilor unităților de procesare, infrastructură internă şi utilități, precum şi branșamente şi racorduri necesare proiectelor, sisteme supraveghere video pentru activitatea propusă prin proiect;
- Achiziționarea, inclusiv în leasing de utilaje noi, instalaţii, echipamente şi mijloace de transport compacte, specializate;
- Cheltuieli aferente marketingului produselor obținute (ex. echipamente pentru etichetarea, ambalarea produselor);
- Cheltuieli aferente comercializării produselor: magazine proprii;
- Cheltuieli legate de eficiența energetică a clădirilor (ex. materiale constructive care permit îmbunătățirea eficienței energetice, izolare termică, echipamente recuperare energie termică etc);
- Cheltuieli generate de investițiile în soluții digitale pentru condiționare, depozitare, procesare, marketing și management de ex. sisteme de tip Internet of Things, inclusiv pentru soluții de automatizare de tip Robotic Process Automation sau pentru soluții de tip blockchain sau de securitate informatică;
- Organizarea şi implementarea sistemelor de management al calității şi de siguranță alimentară, dacă sunt în legătură cu investițiile corporale ale proiectului;
- Achiziționarea de tehnologii (know‐how), patente şi licențe pentru pregătirea implementării proiectului;
- Achiziționarea de software, identificat ca necesar în documentația tehnico-economică a proiectului,
- Valorile TVA aferente cheltuielilor eligibile în cazul solicitanților neplătitori de TVA.
CHELTUIELI NEELIGIBILE
- achiziționarea de bunuri și echipamente second hand;
- achiziția mijloacelor de transport pentru uz personal și pentru transport persoane;
- celelalte costuri legate de contractele de leasing, cum ar fi marja locatorului, costurile de refinanțare a dobânzilor, cheltuielile generale și cheltuielile de asigurare;
- cheltuieli privind costurile generale ale proiectului (consultanță, proiectare, monitorizare și management, taxele pentru eliberarea certificatelor, obținerea avizelor şi autorizațiilor necesare);
- achiziția de clădiri, terenuri;
- construcția şi modernizarea locuinței;
- cheltuielile cu spațiile ce deservesc activitatea generală a unității: birouri administrative, săli de ședințe, săli de protocol, spații de cazare, etc.
DURATA MAXIMĂ DE IMPLEMENTARE
Durata de execuție a contractului de finanțare este de maxim 3 ani (36 de luni) pentru proiectele care prevăd investiții cu construcții-montaj și maxim 2 ani (24 luni), pentru proiectele de investiții care includ achiziții simple fără leasing financiar de utilaje, instalaţii, echipamente și dotări noi.
Durata de valabilitate a contractului de finanțare cuprinde durata de execuție a acestuia, la care se adaugă 5 ani de monitorizare de la data ultimei plăți efectuată de Autoritatea Contractantă.
CRITERII DE SELECȚIE/ DEPARTAJARE
Pentru această intervenție pragul de calitate prestabilit este de 25 puncte și reprezintă pragul sub care niciun proiect nu poate beneficia de finanțare nerambursabilă.
În cazul proiectelor cu același punctaj, departajarea se face în funcție de criteriile de departajare, respectiv:
- valoarea eligibilă a proiectului, exprimată în euro, în ordine crescătoare;
- dimensiunea întreprinderii, în sensul prioritizării solicitanților care se încadrează în categoria microîntreprinderi.
* Informații stabilite în baza Ghidului Solicitantului și a anexelor aferente publicate în versiunea consultativă
Ce poți face pentru a beneficia de o finanțare nerambursabilă? Informează-te din timp și alege o sesiune de consultanță prealabilă de accesare a programelor de finanțare. Aveți acces la o oră de discuții, fără nicio altă obligație ulterioară. În cadrul sesiunii, în baza direcțiilor de dezvoltare ale companiei dvs., putem oferi soluții personalizate și informații privind condițiile de accesare ale fondurilor nerambursabile.